7 כללים למניעת מחלות לב

הד"ר סוהא צ'טין, מומחה לקרדיולוגיה בבית החולים אוקאן באיסטנבול, הדגיש שלמרות היסטוריה משפחתית של מחלות לב וכלי דם, מגדר זכר וגיל מבוגר, ישנם גורמי סיכון חשובים אפשריים ופשוטים לניהול.

הפסקת עישון

הד"ר סוהא צ'טין אמר שאחת השלבים החשובים ביותר לניהול היא הפסקת העישון ואמר: "העישון גורם נזקים חמורים ללב ולכלי הדם. בנוסף, שימוש בטבק יכול להוריד את רמות החמצן בדם, יוצר כך לחץ דם גבוה והגברת דופק, שמצבים לב במבחן. העישון יכול לגרום להתקפי לב חסרי חיים בגיל צעיר".

הגברת הפעילות הגופנית

הד"ר סוהא צ'טין הדגיש שפעילות גופנית משמעה תפקיד בלתי נמנע היום והמליץ על 150 דקות של אימון אירובי בינוני בשבוע, כולל הליכה מהירה. המשיך:

"75 דקות של אימון אירובי חזק בשבוע, כמו ריצה, חשובות לבריאות. בנוסף, יש לבצע תרגולי כוח קלים שני או שלוש פעמים בשבוע. עבודות בגינה, עבודות בבית, השימוש במדרגות במקום המעלית או הפסקת הכלב הן דוגמאות חשובות לפעילות גופנית".

תזונה בריאה

הד"ר סוהא צ'טין הדגיש שתזונה בריאה יכולה להגן ממחלות הלב והכליים בכמה דרכים. הוא הסביר שעל ידי ניטור התזונה שלנו, אנו יכולים לתקן את לחץ הדם ורמות הכולסטרול ולהפחית את סיכון לפתח סוכרת. צ'טין הסביר אילו מזונות צריכים להיות חלק מתזונה בריאה:

"יש לצרוך בתדירות ירקות ופירות, קטניות, בשר דל בשומן ודג, אגוזים בלתי ממוססים ולא מקוטלטים כמו שקדים ואגוזים, שמן זית ושמן אבוקדו, מוצרי חלב, יוגורט, ביצים. צריכים להימנע מצריכת אוכל עם כמויות נמוכות או מאוד מוגבלות, כמו מלח ומוצרי לחם מלוחים, סוכר ומשקאות ממותקים, מאכלים עם רמות גבוהות של פחמימות (מאפים), אלכוהול, מאכלים מעובדים ושומנים טרנס".

הפטירה ממשקל נוסף

הד"ר סוהא צ'טין אמר: "הפטירה ממשקל נוסף, בעיקר סביב המותן, מגבירה את הסיכון למחלות לב. זה יכול גם להוביל ללחץ דם גבוה, רמות כולסטרול גבוהות וסכרת. מדד המסת גוף (BMI) מציין אם אדם מתקשה או לא. אם ה-BMI הוא 25 או יותר, האדם נחשב למי שמתקש. בזמן זה, ניתן גם למדוד את היקף המותן. אם היקף המותן גבוה מ-101.6 ס"מ לגברים ומ-88.9 ס"מ לנשים, האדם נחשב לאנשים בסיכון מוגבל לחלות במחלות לב".

שינה תקינה

חוסר שינה יכול להוביל להקניית משקל נוסף, ללחץ דם גבוה, להתקפי לב, לסכרת ולדיכוי, הבהיר הד"ר סוהא צ'טין. "מבוגרים זקוקים לפחות ל-7 שעות שינה ללילה. אחת הסיבות לחוסר שינה היא הפסק תקופתי תוך כדי שינה (עצירות שינה תקופית). המצב הזה נפוץ במיוחד אצל אנשים שפותחים פה. עצירות שינה תקופית יכולה להוביל למחלות לב ולערעורים. איבד המשקל ושימוש במכשיר ששומר על הדרכים האוויריות פתוחות (cPAP) עשויים להיות מועילים לאנשים עם עצירות שינה", הוסיף.

הימנעות ממתח

צ'טין הדגיש שמתח כרוני יכול להוביל ללחץ דם גבוה ולכן גם למחלות לב. הוא סיכם את דבריו באופן הבא:

"ניהול המתח בצורה שגויה, כמו אכילה יתר, שתיית אלכוהול או העישון, מגביר עוד את סיכון מחלות הלב. יש לנהוג לניהול מתח נכון: ארגון מתאים של העבודה, חזיון והכנה לתרחישים אפשריים, הדגשה על פעילות גופנית ותרגול יוגה או מדיטציה הם חשובים ביותר".

סוכנות הידיעות הישראלית

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp