המשחקים משפרים את הפיתוח השרירים והעצמות של הילד

אליף איפק טוטוש, מרצה בפיתוח הילדים באוניברסיטת אוסקודר, הדגישה שהמשחקים הם חלק מחיי הילד. היא אמרה: "תמיכה בפיתוח הילד, ביציבה החברתית שלו, בהתממשקות במיומנויות היומיומיות שלו ובעיקר בהנאה מהן הן חלקים חשובים בחייו של הילד. המשחקים והצעצועים של הילד עשויים להשתנות בהתאם לגילו, לתכונות הפיתוח שלו ולתחומי הפיתוח שלו. המשחקים תומכים בפיתוח הילד, מחזקים את תחושת החמלה שלו ויצירתיותו; מסייעים לו לקחת אחריות, לבטא את עצמו ולתרגל את החיים היומיומיים."

"הצעצועים צריכים להיות מתאימים לגיל הילד"

טוטוש הדגישה את חשיבות בחירת הצעצועים המתאימים לגילם של הילדים. היא אמרה: "בתחילת שנות הילדות, מומלץ שלא לבחור צעצועים שניתן לבלע בקלות, שהם קשים או חשמליים. לבחור צעצועים חזקים ועמידים ולוודא שהצעצוע שנבחר מתאים לגיל הילד ופועל."

"המשחקים משפרים את הפיתוח השרירים והעצמות"

טוטוש הסבירה שחשוב לבחור משחקים ופעילויות המטרתם לתמוך בפיתוח התנועה הגסה והדקה, השפה, הפיתוח החברתי והקוגניטיבי של הילד בשלבי הגן והבית ספר. היא אמרה: "בשלב הגן לפני בית הספר, יש לילדים דימיון מפותח מאוד. בתקופה זו חשוב לבחור משחקים וחומרי למידה שתומכים ביכולת הזו. כך ניתן לציין צעצועים קטנים שמשמשים למשחקי בתי דמויות, שבהם יכולים לתרגל את החיים היומיומיים באופן סימבולי ולהשתתף בהם בצורה פעילה. בנוסף, אפשר לבחור פאזלים, משחקי קופסה פשוטים וקלפים לזיכרון לפיתוח הקוגניטיבי, ולגידול המוטוריקה ניתן לבחור בלגו, בסדרות חרוזי חרוזים ובצעצועי עץ. משחקים פעילים יכולים לתמוך בפיתוח השרירים והעצמות הילד ולהאיץ את הזרימת הדם."

"סירים וכף עץ הם גם צעצועים"

טוטוש הדגישה שהמשחקים מאפשרים גם לילד לבטא את רגשותיו והמשך: "במשחקים שילדים משחקים בקבוצות, מתנהלות יכולות חברתיות כמו לה חליט מי מסתדר ראשון, להגנות על זכויותיהם, לעזור ולשתף פעולה. צעצועי בד, ספרי תמונות וכלי נגינה הם חומרי משחק בסיסיים התומכים בפיתוח של הילד בשלבי הגן והבית ספר. אבל לא רק אלו. כף עץ, סירים לבישול, בגדים ישנים, פריטים טבעיים, חומרים ממוחזרים, מים, חול... כל אלו יכולים להפוך לחומרי משחק בפני עצמם ולשמש למשחקים ופעילויות שונות."

"המשחקים חשובים גם בזמן הלימודים"

טוטוש הדגישה שהמשחקים חשובים לא רק בתקופת הילדות הקטנה, אלא גם בתחילת שנות הלימודים ובתקופת ביניים. היא אמרה: "במיוחד משחקים המחייבים אומנות חינוך, משחקי קופסה שמשפרים את השכל ופעילויות קהילתיות, שבהם הילדים משחקים עם חבריהם, נמצאים במרכז תשומת הלב בתקופה זו. המשחקים שנערכים בקבוצות עם חברים יכולים לתמוך בפיתוח הילד ביחס למודלים של תקשורת פתוחה, הבנת הישרדות בחברה והגנת הזכויות שלו, יכולתו לשתף פעולה, הסבלנות והחמלה שלו".

"לא נכון להמשיך להגיד 'ללמוד תמיד!'"

טוטוש הדגישה שהמשחקים הם אחריותו של הילד והמשיכה: "אין נכון לומר שילד צריך לשחק רק בתחילת הילדותו וללמוד תמיד בבית הספר. כמובן, בשנים הלימודיות יש להתעקש על האחריות של הילד, אך זכות הילד לשחק לא תשול. בשנים הלימודיות חשוב לשחק באופן תדיר עם הילדים, אך יש לוודא שהמשחקים שנבחרים מתאימים לגילם ולתכונות הפיתוח שלהם, ולעודד ולתמוך את הילד במסגרת זו".

"המשחקים מלמדים גם סובלנות ושיתוף פעולה"

טוטוש הדגישה שהמשחקים שמטרתם לקדם את הפיתוח הקוגניטיבי ישדרו לא רק להצלחה אקדמית אלא גם בתחום החברתי, תוך פיתוח סובלנות , העזרה והשיתוף פעולה בפעילויות קהילתיות. היא סיכמה: "בסגנון זה ממליצים להורים להשתתף בפעילויות כמו פאזלים, משחקי קופסה, טיולים בטבע, גילויים או פעילויות עם חומרים ממוחזרים בסופ"ש. בשעות הלימודים חשוב לוודא שהילדים משחקים עם חבריהם בזמן ההפסקות ונשארים פעילים במשחקים, מה שיתרום להם לזמן רגעים להתנוחות בין השעורים ויחזק את היחסים שלהם עם חבריהם".

סוכנות הידיעות הישראלית

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp