רעיונות נכונים על המנופאוזה

הד"ר שאפאק יילמז ברן, רופאה גניקולוגית ומיילדת בבית החולים Acıbadem Dr. Şinasi Can (קדיקיוי), מדגישה שטעות לחשוב שגיל תחילת המנופאוזה יכול להיות מאוחר. היא אמרה: "ניתן להתחיל תרופות הורמונליות להקלה על התלונות הקשורות למנופאוזה וליצור 'מחזור חודשי מלאכותי' באמצעות טיפול בתרופות שמיועדות לכך שלאחר הפסקת הורמוני היציבה. אך לק חת תרופות אינו אומר בהכרח שהמנופאוזה נעצרת", היא אמרה.

הד"ר שאפאק יילמז ברן מתייחסת גם לרעיון שכל אישה נכנסת לשלב המנופאוזה בגיל דומה לגילה של אמא שלה וחווה סימפטומים דומים. "המצב שמגדיר את התחלת המנופאוזה בנשים הוא כמות הביצית בשקיקים שמתעייפות ואי אפשרותם לפעול כתוצאה מכך. "המנופאוזה קורה גם כששני השקיקים מוסרים בניתוח. לכן, אישה לא נכנסת לשלב המנופאוזה רק משום שלוקחים לה את הרחמה והיא לא יכולה להיתרות שוב", היא הדגישה, מוסיפה שהרעיון שהמנופאוזה מתחילה כשהרחמה מוסרת הוא שגוי.

הד"ר שאפאק יילמז ברן מדגישה שבסביבות 70% מהנשים מתמודדות עם תלונות כמו יובש בוגר, כאב בזמן המגע המיני, בעיה ברצון, כיווץ בזמן השתייה והתקררות תכניתית שתייה במהלך המנופאוזה. אך היא מדגישה שתלונות כאלה ניתן להקל עליהם באמצעות טיפולים ואומרת: "הסיבה העיקרית לתלונות שנמצאות אצל נשים במהלך המנופאוזה היא ההתקררות העיקרונית של ההורמון האסטרוגן וההרעיון של השתייכות נפרדת, ההחלקה והפלורת הווגינה באזור המין. בשלב ראשון ניתן להשתמש בחומרי גירוי וטיפוח למשטר הווגינה, בעוד שהשקייה הטופית או המערכתית של ההורמון האסטרוגן למרובות במקרים המתאימים משפרות באופן משמעותי את הבעיות".

הד"ר שאפאק יילמז ברן מדגישה שהרעיון שהולך במקביל לגידול במשק ל הוא שגוי. "אך גידול המשקל אינו תוצאה של שינויים הורמוניים אלא תוצאה של תהליך הזדקנות", אומרת היא ומוסיפה: "עם הגיל, המטבוליזם מתעכב מעט, אז צריך לצרוך בערך 250 קלוריות פחות ביום כדי לאזן תהליך זה. כמובן, כמו תמיד, אפשר להשיג את איזון המשקל במהלך המנופאוזה עם תפריט מזון העשיר בסיבים, פירות וירקות, עשיר בחלבון ובסידן, נמוך בשומן, ועם התעמלות גופנית קבועה".

הד"ר שאפאק יילמז ברן מדגישה שהרבות נשים חייבות לסבול מהתופעות הנובעות מהמנופאוזה משום חשש מסרטן השד. שהוא גורם לדאגות לגבי הטיפול בהורמונים. עם זאת, היא מדגישה את חשיבות הייעוץ של רופא לתלונות המשפיעות על איכות החיים ואומרת: "במקרים המתאימים, ניתן להקל על תלונות על ידי לקיחת הורמונות במנות ובזמנים מתאימים ואין כל כך הרבה סרטן כפי שנראה בדרך כלל". היא מוסיפה גם שיש להימנע מסוגים מסוימים של תרופות צמחוניות שמשתמשים בהם מבלי להיועץ עם רופא ואחריותו היא כי הימנעו מסבלות כמו הפגמה בכבד, כליות ולב".

במיוחד, במהלך התקופה הקרויה "תקופת הפרימנופאוזה", שמתחילה שנה אחרי הפסקת הורמוני היציבה, יתכן גם הריון, אף על פי שזה לא סביר, אומרת הד"ר שאפאק יילמז ברן, וממשיכה: "במהלך זה חשוב לשמור על הגנה במהלך היחסי מין". היא מדגישה שהחיים המיניים לא יסתיימו למרובה המנופאוזה.

סוכנות הידיעות הישראלית

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp