שני תערוכות חדשות במוזיאון פרה:

דרכי חשיבה אודות העבר עם העתיד
בין התערוכות החדשות שמציע המוזיאון פרה הסתיו, "זיכרונות של העתיד" מתמקדת במה שחפצים מזכירים לנו, תוך שימוש ביצירות אמנות מודרניות לחקר הקשרים בין הזיכרון והתפיחותיו של העתיד. בחלק הנקרא "מה שהמוטיפים מעלים" של התערוכה, אוספות יצירות הנשענות על מוטיפים המשמשים בקישוטי קרמיקה, בחלק הנקרא "זיכרון החפצים" מתוארות סיפורים דרך חפצי קרמיקה. בחלק הנקרא "זיכרון האזור" של התערוכה מוצגות התערוכות והתקנות מרחביות, ובחלק "לזכור את העתיד" נאגדים חפצים ספקולטיביים, וידאו וצילומים ליצירת חפצי זיכרון לעתיד דרך מדיומים שונים.

בתערוכה "זיכרונות של העתיד", שנערכה בזכרה של סונה קיראץ שימשה בהרכבת קולקציית הכלים והקרמיקה שמוצגת במוזיאון פרה, נצמדים בין חפצים המזכירים מקום וזמן מסוים, לבין הערך והמשמע התרבותי והסמלי שלהם, ולבין המסעות האישיים שמחברים ביניהם את זיכרון האזור. במקום לגדל קשר נוסטלגי לעבר, התערוכה מציעה לחשוב על אופן שבו נזכור את העתיד, מעודדת דיאלוג על תפקידיו המתמקדים בעתיד של הזיכרון.

בתערוכה "זיכרונות של העתיד" מוצגות יצירות של אמנים כמו אדריאנה ורז'או, אסלי צ'אבושולו, בילל ילמז, בורג'ק בינג'ול, קנדיס לין, דניז ארוגלו, אליף אוראש, פרנצ'סקו סימטי, חורח'ה אוטרו-פיילוס, ליביה מרין, מטיהן טורר, נוון אלג'ייר, אודוויז, סקוג'ה בראדן, תאנר ג'ילאן, וולקאן אסלאן, יסמין אוזג'אן וזופיה קרז'טש.

איפה נמצאת ההיסטוריה ה פנורמית של איסטנבול?
התערוכה "בדיוק ממקומו: היסטוריה של המבט הפנורמי של איסטנבול" הייתה זכרה בתכלית לשוקל מחדש את ההיסטוריה של הייצוג של איסטנבול באמצעות פנורמות ותמונות מבטים תחת פרספקטיבות חדשות. בהגשת צ'יגדם קאפסישיולו, ק. מחמד קנטל ומ. באהה טנמן, התערוכה גורפת תובנות באופן ביקורתי אל הצורה של ה"פנורמה" על ידי חקר ממדים שונים והקשרים שונים ביניהם. למרות שמתמקדת בפנורמות מהמאה ה-19 ובתמונות פנורמיות, התערוכה מזמינה את הצופים לחשוב מחדש על ההיסטוריה של המבט הפנורמי ועל העמדה של איסטנבול בתוך ההיסטוריה הזו.

התערוכה חוקרת את היחסים המורכבים בין ייצור וצריכת תמונות פנורמיות, כמו גם את ההתנהגותם של התמונות בין קהלים שונים, אופני התפיחותן וקשריהן בין מדיות שונות שפותחו על פני המאהות. בנוסף, התערוכה מחשפת לראשונה יצירת אמנות מפנורמה של המאה ה-19 שלא הוצגה ולא פורסמה לציבור עד כה. התערוכה מציגה מבחר מיצירות אמנים כמו ברקר, גודנוס, שראנץ, מלינג, דאן, רוברטסון ואחרים, שמסתכלים על איסטנבול מזווית פנורמית ומציינים כיצד הפנורמות היו משמשות לתיעוד של תחומים שונים של ההיסטוריה של איסטנבול, מאסונות אש ועד לתעשייה.

תערוכה זו חוקרת את המשמעויות המרובות של הייצוג הזה בעולם העות'מאני ובעולם האירופי, תוך שימוש במגוון חומרים כולל מסמרים אפימריים ומסמרים ארכיוניים, בנוסף לציור, הדפסה וצילום. התערוכה מתווית על גבי מסמרים שמתייחסים לכל מגוון תחומי ההיסטוריה של איסטנבול, מאסונות אש לתהליכי התעשייה.

התערוכה מלווה בקטלוג מקיף הכולל מאמרים שמטרתם לפרש את ההיסטוריה של העיר, האדריכלות, האמנות, הצילום והצריכה המודרנית דרך המסגרת של התמונות הפנורמיות. בקטלוג משתתפים כותבים כמו אחמד א. ארסוי, נמיק גונאי ארקאל, ארקי הוכטאמו, תרקאן אוקצ'ואולו וא. הילאל אוגורלו.

התערוכות החדשות במוזיאון פרה, "זיכרונות של העתיד" ו-"בדיוק ממקומו: היסטוריה של המבט הפנורמי של איסטנבול", תהיה פתוחה לציבור בין ה-26 באוקטובר 2023 ל-25 בפברואר 2024.

סוכנות הידיעות הישראלית

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp