2.3 מיליון נשים בעולם חולקו עם סרטן השד

"אחת מתוך שמונה נשים חולקה עם סרטן השד במהלך חייה."

ד"ר חוסיין אקיול, חבר הסגל הרפואי של האוניברסיטה אלטינבאש, הדגיש שסיכוני ההתפתחות של סרטן השד תלויים בגורמים כמו הגיל המתקדם, השמנה, צריבת אלכוהול, היסטוריה משפחתית של סרטן השד, חשיפה לקרינה, היסטוריה פריונית ושימוש בטבק. לפי ד"ר אקיול, העומס של סרטן השד ניתן להפחית על ידי דיאגנוזה מוקדמת וטיפול בלעדי סימפטומים.

"סרטן השד יכול לא להציג סימפטומים עד ששלבים מתקדמים."

ד"ר אקיול הדגיש כי הדיאגנוזה המוקדמת לא רק מגבירה את ההצלחה של הטיפול, אלא גורמת גם לשיפור משמעותי באיכות החיים של המטופל. הוא זכר כי בטורקיה, לפי התקנים הלאומיים לסינון סרטן, נעשות בדיקות ממוגרפיה כל שנתיים לנשים בגיל 40-69 שנים ללא תלונות.

"תזונה לא בריאה וחוסר פעילות פיזית מעלים את הסיכון"

ד"ר אקיול התייחס גם לגורמים שמעלים את הסיכון לסרטן השד, הדגיש את חשיבות תזונה לא בריאה, ואמר: "תזונה עשירה בשומן רווי וחסרת פירות וירקות יכולה לגרום לגידול בסיכון של סרטן השד". הוא הוסיף שנשים המשקיעות מעוט או סבלות מהשמנת יש סיכון גבוה יותר מאלו עם משקל רגיל.

ד"ר אקיול הדגיש כי סוגים מסוימים של תרופות הורמונליות להחלפה שנלקחות בתקופת המינופו (בעיקר אלו שמכילות גם אסטרוגנים וגם פרוגסטרון) יכולות לגרום לסיכון לסרטן השד אם הן נלקחות למעלה מחמישה שנים. הוא המשיך: "ידוע שתרופות מונעות מסויימות, כלומר תרופות הורמונליות למניעת הרחבה, יכולות לגרום לסיכון לסרטן השד".

ד"ר אקיול שיתף פעולה 8 שלבים למניעת סרטן השד:

"היינו עד לגיל 30 והניקי את ילדיכם".

ד"ר אקיול הסביר שלתהליכי לידה והריון יש קשר ישיר לסרטן השד ואמר: "אם הולדת הראשונה של אישה קורה אחרי גיל 35 או שהיא לא חויה הריון ארוך טווח, אז הסיכון לסרטן השד גבוה יותר. הריון יכול לסייע בהיושר של תאי השד ובכך להציע הגנה מסרטן השד".

לבסוף, ד"ר אקיול הדגיש שגורמים כמו הצריבה באלכוהול לאורך חיים משפיעים על הסיכון לסרטן השד וסיכם בהמלצות פשוטות אך יעילות: "שמרו על משקל תקין. התעמלו באופן קבוע. הימנעו משתיית משקאות משקאות אלכוהוליים. תאכלו בריא. היינו עד לגיל 30 והניקי את ילדיך. השתוולו עם הרופא שלך אופנים אחרים להפחתת הסיכון אם יש לך היסטוריה משפחתית של סרטן השד או אם התקבלו לך שינויים בגני BRCA1 ו BRCA2. אופן חיים בריא יכול לסייע בהפחתת הסיכון שלך לסרטן ולהגביר את הסיכויים שלך להישאר בחיים אם תחלה לפתח את החיידק".

 

סוכנות הידיעות הישראלית

 

facebook sharing button Facebook
twitter sharing button Tweeter
whatsapp sharing button Whatsapp